Pěstování duše

Apel na vyžití i jiné než to každodenně pragmatické, dopadá na naše hlavy už tisíciletí. V době veskrze post-faktické snad s naléhavostí ještě vyšší. S nástupem internetu a s tím spojenou změnou v oblasti zpravodajství a jeho vnímání obecně, došlo doslova k revoluci mnoha společenských interakcí. Ne vždy jde o výkladní skříň lidskosti či intelektu hodného obdivu. Naopak, to by jeden až brečel. Třeba pročítat diskuzi pod článkem zpravodajství se dnes rovná sebemrskačství, nota bene pro člověka neošívajícího se hojně používaným selským rozumem. Přidáme-li do této společenské kaše také pár lžic výroků populistických politiků a zahustíme-li na konec dezinformacemi, získáme pohádkový hrnečku vař. Takové perpetuum mobile. Samo jede a vyrábí další a další „jinopravdové“ strávníky.

párty klobouk

 

Zaplať pánbů, jak říkáme my ateisti, proti tomuto „nešvaru“ je stále většina lidí imunní. Někteří dokonce tuší, že pravdy nejsou dvě a navrch si dávají práci s uváděním věcí na míru pravou nebo alespoň vyvracejí ty největší nesmysly.

 

Efektivním tlumičem, obranným mechanismem i zlatým štěrkem zasypávajícím alespoň z části vykopané příkopy je kultura. Samozřejmě v užším slova smyslu, tedy ta, co nám umožňuje sdílet zážitek i s lidmi, se kterými bychom si jinak tolik nerozuměli. Kultura často může být přechodem k dalšímu potřebnému dialogu, minimálně na strništích, kde zatím nestačila vyrašit pšenka radikálnosti.

Jde jak o prevenci, tak o lék léčící společenské šrámy a bolístky. Už pouze připuštění toho, že hloubka leckterého uměleckého vyjádření dokáže jitřit mysl k hlubšímu zamyšlení, znamená mnoho. Kulturní zážitek prostě umí přerušit tok zapšklosti, minimálně.

 

varhany

 

Coby podpůrný konkrétní důkaz lze uvést následující reálii:

Sousedé A a B z malého města se potkají na každoročním hasičském plese. Jde o známost spíš jen od vidění, i když bydlí dvě ulice od sebe, Plesová atmosféra a výkon dvoučlenné kapely Midi Live však rozbije ledy. Tedy i s pomocí piva, vína a frťánků, to je jasné. Ještě před čtyřiadvacátou hodinou dojde i k před-barovému objetí. Ano, a to hlavně díky kultuře.

Soused B se vrátí do starých kolejí až druhý den navečer. Druhotný efekt daného společenského prožitku, tedy kocovina, pozdrží totiž souseda v jeho rutinním počínání ještě o skoro celý druhý den. Teprve v nedělní podvečer tedy zapíná své PC, pročítá on-line zprávy, ale hlavně příspěvky ve své sociální bublině. Jeho selský rozum je náhle aktivován…

Díky za tu odmlku, kulturo. Díky a věčnost budiž ti přána.